
Voorstelling Landschappen en inspiraties; omzwervingen met Jean Sibelius – Kathelijn van de Loo & Herman Coenen
Op zondag 20 oktober spelen pianiste Kathelijn van de Loo en dichter Herman Coenen samen de voorstelling ‘Landschappen en Inspiraties; omzwervingen met Jean Sibelius’ Op Hodenpijl. Ze nemen je mee langs sprankelende beekjes, schaduwrijke holle wegen en strak blauwe luchten. Het Finland van Sibelius herinnert je aan de plaatsen waar je zelf als kind hebt rondgestruind, de droomachtige sferen waarin je dwaalde, de magie van de natuur. Muziek en poëzie roepen samen tevoorschijn wat je toen beleefde en wat je leven lang als inspiratie bij je blijft.
Als Seppo Leppälä, haar Finse pianostemmer, niet iets had gezegd over enkele vergeten juweeltjes van Jean Sibelius en als Kathelijn niet bij haar pianoleraar Jan Gruithuyzen was gaan kijken toen die zijn muziekboeken weg ging doen, zou de hele stapel bij het oud papier zijn gezet. Maar nu had zij ze gevonden: Zes Impromptu’s. Ze ging thuis aan haar vleugel zitten en speelde ze. Het waren inderdaad juweeltjes, lieflijk en vol levendigheid. Ze vroeg Herman eens te komen luisteren. Die was onder de indruk van wat hij hoorde: melodieën waarin zich verhalen ontvouwen over landschappen waarin de natuur zich als een moeder aan de mensen geeft, hen beschut en voedt, en over de inspiraties die daarin ontstaan en door generaties mensen worden doorgegeven. Hij schreef er een reeks gedichten over, persoonlijk, autobiografisch, waarin wie ze hoort het eigen leven gespiegeld kan zien. Al gauw ontstond het idee van een muzikaal-poëtische voorstelling. Het programma bestaat uit twee delen. In het eerste wordt het thema ‘landschappen’ uitgediept. Kathelijn van de Loo opent met de melodie van ‘Finlandia’ van Sibelius, waarna Herman Coenen zijn gedichtenreeks begint met ‘Eerste landschap’. Bij de Fin Sibelius sluiten de Pool Chopin en de Tsjech Janacek aan alsof ze nabije verwanten waren. In de poëzie waarmee hun composities worden afgewisseld resoneert hun gezamenlijke aardse verbondenheid. In het tweede deel volgen de genoemde Zes Impromptu’s van Sibelius. In de gedichten die ze bij Herman opriepen en door hem worden voorgedragen krijgt het thema ‘inspiratie’ inhoud en kleur. Tussen ons mensen springen vonken over waarin het leven zich voortzet en zich steeds weer verjongt en vernieuwt.
Kathelijn van de Loo (1979) werd geboren in een muzikale familie. Ze zong voordat ze praatte en kroop als peuter onder de vleugel waarop haar moeder zat te spelen. Van haar kreeg ze vanaf haar achtste jaar pianoles. Ze ontdekte de wereld achter de noten, en wist: dit is mijn wereld. In haar tienerjaren kreeg ze les van Julia Wasowicz, een uit Polen afkomstige leerlinge van de invloedrijke Jan Wijn in Amsterdam. Zo kwam ze al jong op hoog niveau, studeerde Bach, Chopin, Mendelssohn, Debussy, Bartók. Na de vooropleiding aan het Haags Conservatorium ging ze naar het Brabants Conservatorium in Tilburg (opleiding docerend en uitvoerend musicus, hoofdvak piano), met als docenten Paul Komen, Bart van de Roer en Jan Gruithuyzen. Ze viel op door haar heel eigen gevoelige spel en sloot haar opleiding glansrijk (waardering 9) af. Ze volgde vele masterclasses, bij o.a. Jan Wijn, Igor Roma, Ronald Brautigam, het Storioni Trio, Klára Würtz, Dmitri Ferschtman, Arno Bornkamp. In Parijs kreeg ze lessen van Eugen Indjic, in Portugal volgde ze een masterclass van twee weken bij Maria João Pires, een ervaring die een blijvend stempel op haar spel heeft gedrukt. Kathelijn was finaliste bij het Prinses Christina Concours en het Grachtenfestival Concours, soleerde in het Vijftiende Pianoconcert van Mozart en haar geliefde Vierde Pianoconcert van Beethoven. Ze werkt graag samen met verwante geesten, in klassieke en hedendaagse muziek, vrije improvisatie en poëzie. Zo speelt ze kamermuziek met het Decomble Trio, jazz met haar band Westpoint Jazz, concerteert samen met jazzpianist Jeroen van Vliet en dichter Herman Coenen in de voorstelling ‘Randen van Licht’. Ze houdt van experimenteren en zet avontuurlijke stappen in haar eigen improvisaties. Bij dit alles is ze een toegewijd en inspirerend pianodocente met leerlingen van verschillende leeftijden en begeleidt op de piano jonge musici bij concoursen en concerten.
Herman Coenen (1946) begon al vroeg met schrijven. Op zijn tiende won hij een opstelwedstrijd. Hij zat in de redactie van het schoolblad en later in die van het universiteitsblad. Zijn eerste fascinatie was de verhalende Middeleeuwse poëzie. Later zou hij zichzelf herkennen in de troubadours uit het oude Europa. Maar eerst maakte hij zijn weg door de menswetenschappen. Hij studeerde sociologie in Tilburg, promoveerde cum laude op zijn dissertatie ‘Diesseits von subjektivem Sinn und kollektivem Zwang’ over de lichamelijkheid in het sociale proces en doceerde dertig jaar aan de universiteit, eerst in Tilburg, vervolgens als hoogleraar aan de UvH in Utrecht. Naast zijn wetenschappelijk werk, waarin hij zocht naar een verbinding van wetenschap, kunst en spiritualiteit, ontwikkelde zich zijn poëzie en volgde hij cursussen in mime, stemwerk en voordracht. Zijn gedichten en prozaminiaturen liggen dicht bij proza., steeds tastend naar het mysterie van ons bestaan. Ze verschenen in literaire bladen als Kruispunt, Kreatief, Tirade, Yang, De Revisor, Brabant Cultureel, in bloemlezingen (Davidsfonds, Leuven), in Querido’s Poëziespektakel (Querido, Amsterdam, 2010 t/m 2012), in ‘Dichter.’ (Plint, Eindhoven 2018 t/m 2024) evenals in de Poëziekalenders 2021 t/m 2024 van dezelfde uitgever. Bundels: ’Van huis’ (Brandon Pers, Tilburg, 1998); ‘Naden/ Seams’ (Trobador, Tilburg, Proforma, Rotterdam, 2001); ‘Tegen de keer’ (Liverse, Dordrecht, 2016). Duo-cd’s met pianist Jeroen van Vliet: ‘Alleen nog maar de zon schilderen’ (2005) en ‘Tegen de keer’ (2016); en met liedkunstenares en gitariste Sandra Coelers: ‘Origem’ (2022). Als verhalenverteller maakt Herman solotheater waarin mime, muziek (op concertina) en gedichten elkaar afwisselen. Ook geeft hij workshops rond levensverhalen, poëzie schrijven en lichaamsbewustzijn. Hij begeleidt uitvaarten, en biedt in persoonlijke gesprekken steun bij de zoektocht naar zelfkennis en creativiteit. Op 6 februari 2022 was hij te gast bij het tv-programma De Verwondering, in gesprek met Annemiek Schrijver over wat hem in zijn leven en werk inspireert. Met pianisten Kathelijn van de Loo en Jeroen van Vliet treedt hij op in het programma ‘Randen van Licht’. Daarnaast ontwikkelt hij een solo-optreden rond ‘Levend ouder worden’.
Prijs: € 22,50