Concert: Vrienden in Verwondering – Marietta Petkova
Zondag 25 februari speelt meesterpianiste Marietta Petkova Beethoven, Debussy en Rachmaninov, en wel in een speciaal licht: De Verwondering. Precies een jaar geleden was zij te gast bij Annemiek Schrijver in het zondagochtend-tv-programma met dezelfde titel. Het werd een heel persoonlijk gesprek over verdriet en rouw, en hoe ze vloeibaar worden wanneer je ze durft toe te laten. Marietta deed haar hart open, Annemiek opende het hare. En de harten van vele kijkers werden geraakt, zo bleek uit de reacties na de uitzending. Marietta ontving hartverwarmende brieven en mensen kwamen na afloop van haar concerten naar haar toe om te vertellen wat de uitzending hen had gebracht.
Daarom draagt Marietta dit concert op aan alle vrienden van De Verwondering en nodigt hen uit samen met haar en alle andere belangstellenden het wonder van de muziek te komen vieren. Om dit te onderstrepen brengt ze een gast mee: dichter Herman Coenen die een jaar eerder aan dezelfde tafel bij Annemiek Schrijver vertelde over trouw zijn aan het kind in jezelf. Door Marietta’s spel heen weeft hij de gedichten die hij speciaal voor deze gelegenheid schreef over het mysterie van het scheppen.
Programma:
Beethoven – Sonate opus 2 nr. 1
Rachmaninov – 7 Etudes Tableaux uit opus 33
Debussy – 4 Preludes en L’Ile Joyeuse
Over Marietta Petkova:
Pers en publiek raken niet uitgesproken over het bezielde spel van Marietta Petkova. De Bulgaars/Nederlandse sterpianiste raakt gevoelige snaren. Haar recitals lijken te voorzien in een steeds groter wordende behoefte aan echte zielsvervoering.
Marietta Petkova werd geboren aan de Donau, in Roese, Bulgarije. Zij studeerde in Sofia, Wenen (bij Paul Badura-Skoda), Banff (als Resident Artist) en in Amsterdam, waar zij in 1994 bij Jan Wijn haar studie afrondde met een 10 met onderscheiding. Daarnaast volgde zij tien jaar lang lessen bij de befaamde pianist György Sebök, die een sleutelrol in haar muzikale ontwikkeling heeft gespeeld.
Nog maar 10 jaar oud, won Marietta Petkova in 1978 de Grand Prix van het Nationale Piano Concours van Bulgarije. Dit was de eerste van een serie prijzen en finaleplaatsen in Italië, Tjechoslowakije, Bulgarije, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland (Concours Clara Haskil). In Nederland was zij o.m. winnares van het Eduard Flipse Concours. In 1993 werd haar door de Fondation Nicolas Ledoux en de Raad van Europa de prestigieuze titel ‘Lauréate Juventus’ toegekend.
In 1992 trad Marietta Petkova voor het eerst op in Nederland. Voor het tv-programma ‘Jonge Mensen op het Concertpodium’ vertolkte zij het 3e Pianoconcert van Rachmaninov met het Radio Symfonie Orkest. Vervolgens overrompelde zij pers en publiek met Rachmaninov-recitals in Amsterdam (Concertgebouw) en Nijmegen (De Vereeniging). ‘Petkova grandioos’ en ‘Pianiste Petkova: ideale Rachmaninov’, kopten De Telegraaf en NRC Handelsblad. Met haar live-opnames uit Lausanne van Rachmaninov’s complete Etudes-Tableaux en Preludes brak zij vervolgens internationaal door.
Tegenwoordig geniet Marietta Petkova een florerende carrière. Zij staat bekend om haar authenticiteit en veelzijdigheid. ‘Of het nu Rachmaninov, Bach, Brahms of Liszt is, Petkova speelt fenomenaal’, schreef HP/De Tijd over haar populaire cd ‘Encores’ (toegiften). Ook werd zij al eens de ‘ideale Mozart-pianiste’ genoemd n.a.v. haar cd met het Concertgebouw Kamerorkest.
Marietta is Steinway Artist en heeft een succesvolle live-cd-serie op het label Bloomline, getuige vijfsterren-recensies in NRC Handelsblad voor de pianoconcerten van Chopin en Schumann (‘even bedwelmend als onontkoombaar’) en in Luister voor de Sonate van Liszt (‘Met een onblusbaar innerlijk vuur vinden zowel de duivelskunsten als de poëzie hun weg onder Petkova’s lenige vingers’). Op haar cd ‘En Face’ speelt zij Bach en Beethoven, live opgenomen in het Amsterdamse Concertgebouw. In 2017 bracht zij de 24 Preludes van Skrjabin en Chopin uit. Haar nieuwste album (eind 2019) met de 24 Preludes van Debussy betekende een nieuwe artistieke mijlpaal en ontlokte wederom superlatieven aan de pers. ‘Twee cd’s die dwingen tot ademloos luisteren, omdat het lijkt alsof de ziel van Debussy werkelijk zingt’ (Luister).
Entree: € 25,-
Genoemde prijzen zijn exclusief €1,- servicekosten.